1. Elektriratas

Kobras Dean märkas, et lõbustusparki hakatakse kinni panema, ja ta tahab võimalikult kiiresti selle värava juurde jõuda.

Allolev kaart näitab Deani teed väravani. Tee koosneb punastest ja sinistest lõikudest.

Teel on ka mõned kiirlaadimispunktid , kus Dean saab ilma aega kulutamata oma ratta aku energiavaru 20% peale tõsta. Ka praegu on ratta aku 20% laetud.

Deani rattal on kaks režiimi: ECO ja TURBO. Ta ei saa ühest režiimist teise ümber lülituda ühegi teelõigu keskel, aga saab seda teha lõikude vahekohtades . Allolev tabel näitab mõlemat tüüpi teelõikude läbimise aega ja energiakulu mõlemas režiimis.

Küsimus

Mitme sekundiga Dean värava juurde jõuab, kui ta tegutseb kiireima võimaliku plaani järgi?

[Täisarv]

Vastus

Õige vastus on: 130.

2. Värve lugev robot

Robot tahab jõuda oma lähtekohast kopra juurde.

Robot liigub vastavalt tema all olevatele värvilistele kujunditele:

Pane tähele, et me ei näe, milline kujund on roboti all tema lähtekohas.

Näiteks, kui alloleval kaardil oleks roboti all roheline kolmnurk, siis liiguks robot kopra juurde üle kujundite nooltega näidatud teed mööda: esimesel sammul pööraks vasakule ja astuks edasi; teisel sammul pööraks paremale ja astuks edasi; kolmandal sammul astuks otse edasi ja jõuakski kohale.

Küsimus

Millise kujundite jada kaudu jõuaks robot kopra juurde alloleval kaardil?

[Raadionupud]

A.

B.

C.

D.

Vastus

Õige vastus on: C.

3. Õhupallimasin

Kobrastel on masin, mis teeb raami sisse õhupallidest kujundeid.

Kui mõne palli juures olevat nuppu vajutada, siis:

  • Kui pall on tühi, puhub masin selle täis. Masin lõpetab puhumise, kui pall puutub raami vastaskülge või mõnda teist palli.
  • Kui pall juba on täis, laseb masin selle tühjaks.

Näiteks, kui kõik pallid on tühjad ja siis vajutada nuppe F, A, B, A, on tulemus selline:

Küsimus

Millises järjekorras peaks nuppe vajutama, et saada tühjade pallidega masinasse üheksa nupuvajutusega allolev kujund?

[Interaktiivne]

(Lohista nupud tühjadesse ringidesse õigesse järjekorda.)

Vastus

Võimalikud õiged vastused: BEBCACBDB, BECBACBDB, BEBCABCDB, BECBABCDB.

4. Sõnajadad

Kobras Castor õpetab lapsi lugema ja kasutab selleks erinevaid mänge. Üks neist on sõnajadade loomine.

Sõnajadas peab iga järgmise sõna saamiseks eelmises muutma täpselt ühte tähte. Näiteks MUG → MUD → MAD → FAD on sõnajada.

Castoril on järgmised üheksa sõna: BAD, BAT, BOT, CAB, CAT, COB, COT, SAD ja SAT. Ta jagab need kolmeks sõnajadaks nii, et igas jadas on kolm sõna ja iga sõna on kasutusel täpselt ühes jadas.

Küsimus

Milline järgmistest EI SAA olla Castori kolme jada hulgas?

Kõik need variandid on korrektsed sõnajadad. Aga neist üks on selline, et ülejäänud kuuest sõnast ei saa enam kahte ülejäänud jada moodustada.

[Raadionupud]

A. BAT → CAT → COT

B. CAT → CAB → COB

C. COT → COB → CAB

D. SAD → BAD → BAT

Vastus

Õige vastus on: A (BAT → CAT → COT).

5. E-vormelid

Ana, Dev, Hem, Jay ja Raj osalevad e-vormelite võistlussarjas.

Tabelis on info ühe hooaja võistluste ja nende radade kohta. Hooaeg algab jaanuaris ja lõpeb juulis.

Linn Mexico City Diriyah Rooma Portland London
Kuu Jaanuar Veebruar Aprill Juuni Juuli
Pikkus 4,3 km 2,5 km 3,4 km 3,2 km 2,3 km
Suund Päripäeva Päripäeva Vastupäeva Päripäeva Vastupäeva
Kurve 16 21 19 12 22
Tõuse 0 0 1 0 1
Langusi 0 0 1 0 1

Eelmiste hooaegade statistika näitab, et

  • Jay ja Raj sõidavad paremini vähemalt 20 kurviga radadel.
  • Hem ei saa häid tulemusi, kui ta peab sõitma vastupäeva.
  • Raj armastab tõusude ja langustega radu.
  • Devile sobivad rajad, millel on paaritu arv kurve.
  • Ana võidab hooaja esimeses pooles.

Küsimus

Sel hooajal võitis iga sõitja ühe võistluse.

Milline järgmistest võistluste ja võitjate vastavustest on kõige tõenäolisem?

[Raadionupud]

A. Mexico City: Dev, Diriyah: Ana, Rooma: Raj, Portland: Hem, London: Jay

B. Mexico City: Dev, Diriyah: Jay, Rooma: Ana, Portland: Hem, London: Raj

C. Mexico City: Ana, Diriyah: Jay, Rooma: Dev, Portland: Hem, London: Raj

D. Mexico City: Ana, Diriyah: Jay, Rooma: Dev, Portland: Raj, London: Hem

Vastus

Õige vastus on: C.

6. Palju õnne!

Johanna sündis 29. veebruaril. Ta on juba harjunud, et erinevalt tema sõpradest on tema sünnipäev kalendris ainult kord nelja aasta järel: niinimetatud liigaastatel (näiteks aastal 2024). Selleks, et otsustada, kas aasta on liigaasta või mitte, koostas ta endale skeemi:

Täna sai ta aga teada, et tegelikult on liigaasta määramise reeglid keerulisemad. Nimelt, kui aastaarv jagub 100-ga, siis see ei ole liigaasta (näiteks aasta 1900 ei olnud liigaasta). Aga kui aastaarv jagub ka 400-ga, on see ikkagi liigaasta (näiteks aasta 2000 oli liigaasta).

Küsimus

Nüüd tahab Johanna oma skeemi nende tingimustega täiendada. Aita tal seda teha!

[Interaktiivne]

(Lohista skeemil neisse küsimärkidega kohtadesse, kus järeldus on, et tegu on liigaastaga, ja neisse kohtadesse, kus järeldus on, et tegu ei ole liigaastaga.)

Vastus

Õige vastus on: .

7. Auto otsimine

Kopra kodulinna tänavad moodustavad ruudustiku. Kobras ei mäleta, kuhu ta oma auto parkis, aga teab, et see on mingil ristmikul.

Auto leidmiseks liigub kobras ühelt ristmikult teisele põhja, lõuna, ida või lääne suunas. Iga kord, kui ta jõuab järgmisele ristmikule, ütleb äpp tema telefonis, mitme tänavavahe kaugusel ta oma autost on. Näiteks allolev joonis illustreerib olukorda, kus kobras on autost 6 tänavavahe kaugusel.

Igal ristmikul peab kobras valima, millises suunas edasi liikuda. Esimese suuna valib ta juhuslikult, edasi juhindub järgmistest reeglitest:

  • kui ta jõuab ristmikule, kus ta pole varem käinud:
    • kui ta on nüüd autost kaugemal kui eelmisel ristmikul, läheb ta tagasi eelmisele ristmikule;
    • vastasel juhul jätkab ta liikumist samas suunas;
  • kui ta jõuab tagasi ristmikule, kus ta on juba käinud, läheb ta edasi tänavale, mis on tuldud teest vastupäeva järgmine.

Siin on üks näide:


Lähtekoht
Autoni 5 tänavavahet

Valib juhuslikult läänesuuna
Autoni 6 tänavavahet

Läheb tagasi eelmisele ristmikule
Autoni 5 tänavavahet

Võtab uue suuna lõunasse
Autoni 6 tänavavahet

Läheb tagasi eelmisele ristmikule
Autoni 5 tänavavahet

Võtab uue suuna itta
Autoni 4 tänavavahet

Küsimus

Ühel päeval oma autot otsides sai kobras järgmised signaalid (samm 0 on lähtekoht):

Samm 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Kaugus 5 6 5 6 5 4 3 2 3 2 1 0

Milline järgmistest joonistest vastab kopra liikumistele?

[Raadionupud]

A.     B.     C.     D.

Vastus

Õige vastus on: A.

8. Salasõnum

Grupp kopraid kasutab ingliskeelsete sõnumite kodeerimiseks allolevat tabelit. Nad kodeerivad iga tähe kolme numbrina. Esimene on selle veeru number, kus täht tabelis asub. Teine on rea number. Kolmas on tähe positsioon oma grupis.

AB    CD    EF    GH
IJ    KL    MN    OP
QR    ST    UVW   XYZ

Näiteks sõna FIND kodeeritakse nii: 312-121-322-212.

Küsimus

Milline sõna kodeeritakse nii: 231-311-211-132-311-211-432?

(Kirjuta vastuseks ainult sõna ilma mingite muude märkideta.)

[Tekstikast]

Vastus

Õige vastus on: SECRECY.

9. Sünnipäevad

Lukas, Emma, Filipp, Nelli ja Samuel sündisid kõik sama aasta kevadel, aga erinevatel päevadel.

Lisaks teame, et:

  • Emma on 5 päeva vanem kui Samuel;
  • Filipp sündis aprillis;
  • Lukas on vanem kui Filipp;
  • Nelli on noorem kui Filipp.

Küsimus

Mis kuupäeval iga laps sündis?

[Interaktiivne]

(Lohista iga kuupäev õige nime juurde.)

Vastus

Õige vastus on: .

10. Äraarvamismäng

Alice ja Bob mängivad äraarvamismängu. Laual on 10 doominokivi:

Bob valib ühe kivi, aga ei ütle, millise. Alice võib seejärel talle esitada jah/ei vastustega küsimusi, et ära arvata, millise kivi Bob valis.

Alice tahab esitada küsimusi nii, et Bobi iga vastus jagaks allesjäänud kivide hulga täpselt pooleks.

Küsimus

Millise järgmistest küsimustest peaks Alice esimesena esitama?

[Raadionupud]

A. Kas kivi kahel poolel kokku on vähemalt 7 silma?

B. Kas kivi suurema silmade arvuga poolel on vähemalt 4 silma?

C. Kas kivi väiksema silmade arvuga poolel on vähemalt 2 silma?

D. Kas kivi pooltel on sama arv silmi?

Vastus

Õige vastus on: C.

11. Valeraha

Koprapangas on valeraha tuvastamiseks detektorid. Detektor skaneerib rahatähte ruutude kaupa. Kui mõnes ruudus leitakse vastuolu, on tegemist valerahaga.

Näiteks 1-lepaste rahatähtede tuvastamise detektor on selline:

Kolm näidet sellest, kuidas detektor töötab:

Otsus: ehtne Otsus: valeraha Otsus: valeraha

Küsimus

2-lepaste rahatähtede tuvastamise detektor on selline:

Millise järgmistest rahatähtedest tunnistab see detektor ehtsaks?

[Raadionupud]

A.     B.     C.     D.

Vastus

Õige vastus on: B.

12. Hinnasoodustus

Koprapoe juhataja Frida pakub püsiklientidele hinnasoodustust. Tal on arvutustabel oma püsiklientide selle nädala ostude infoga:

Küsimus

Milline valem peaks olema lahtris E4, et selle kopeerimisel lahtritesse E5 kuni E8 arvutaks tabel õigesti kõigi püsiklientide lõppsummad?

[Raadionupud]

A. =D4-E$10

B. =D4-E$10/100

C. =D4*(1-E$10)/100

D. =D4*(1-E$10/100)

Vastus

Õige vastus on: D.

13. Tobe viga

Märt avastas hiljuti tobeda vea, mille ta tegi hästi pikas enda kirjutatud tekstis: igal pool, kus ta on kirjutanud "õieti", peaks olema "õigesti", ja igal pool, kus ta on kirjutanud "õigesti", peaks olema "õieti".

Õnneks on Märt päris tark! Tal on tekstitoimeti, millega ta saab asendada jada tähemärke teistsuguse jadaga.

Vaata, mis juhtub lausega, kui asendada kõik se-d dõ-dega!

Vaata, mis juhtub laudõga, kui adõndada kõik dõ-d dõ-dega!

Või näiteks asendades kõik k-d r-dega.

Või näiters asendades rõir r-d r-dega.

Küsimus

Mida Märt tegi, et oma tekst ära parandada?

Vihje: märki $ ta oma tekstis ei kasutanud!

[Raadionupud]

A. Asendas kõik "õieti"-d "õigesti"-tega ja siis kõik "õigesti"-d "õieti"-tega

B. Asendas kõik "õigesti"-d "õieti"-tega ja siis kõik "õieti"-d "õigesti"-tega

C. Asendas kõik "õigesti"-d $-tega, siis kõik "õieti"-d "õigesti"-tega ja siis kõik $-d "õieti"-tega

D. Asendas kõik "õieti"-d $-tega, siis kõik $-d "õigesti"-tega ja siis kõik "õigesti"-d "õieti"-tega

Vastus

Õige vastus on: C.

14. Lihavõttemunad

Aive värvib lihavõtteks valgeid kanamune. Värvimiseks paneb ta muna pöörlevale alusele ja hoiab pintslit selle vastas; nii saab ta kiiresti munale värvilise triibu.

Ühe värvimise ajal Aive pintslit ei liiguta, aga iga värvimise järel keerab ta muna ümber:

Mitut värvi üksteise peale kandes need segunevad ja moodustavad uusi värve:

Küsimus

Ühe muna värvis Aive nii, nagu näidatud alloleval joonisel. Milline on tulemus?

[Raadionupud]

A.     B.     C.     D.

Vastus

Õige vastus on: C.

15. Veebitund

Õpetaja Ava annab tundi veebi teel oma kodust. Ta näeb oma arvuti ekraanil, et tunnis osalevad üheksa õpilast.

Õpilased istuvad kooli raamatukogus järjestikuste arvutite ees. Sellepärast näeb õpetaja iga õpilase veebikaamera pildis natuke ka selle õpilase kõrval istuvaid õpilasi.

Küsimus

Millises järjekorras õpilased raamatukogus istuvad?

[Interaktiivne]

(Lohista õpilaste pildid ruudustikku õigesse järjekorda.)

Vastus

Õige vastus on: .

Copyright © 2024 Bebras – International Challenge on Informatics and Computational Thinking.
Licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag icons by GoSquared.