1. Jäätiserobot

Diana kodulinna paigaldati uus lahe jäätiserobot. Sellega on võimalik valida tervelt 19 jäätisesordi vahel!

Iga tellimuse alguses on roboti käpp leti alumise rea keskel. Klahvid A kuni H liigutavad käppa nende kõrval nooltega näidatud suundades ja klahv x paneb topsi ühe palli käpa all olevat jäätist. Kui topsis on kolm palli, annab robot selle kliendile kätte ja käpp läheb algasendisse tagasi.

Näiteks klahvivajutuste jada HxBBCxEEFx tellib ühe palli šokolaadijäätist , ühe palli ploomijäätist ja ühe palli kohvijäätist .

Küsimus

Diana tahab tellida ühe palli kirsijäätist , ühe palli vanillijäätist ja ühe palli maasikajäätist . Pallide topsi paneku järjekord pole talle tähtis.

Milliseid klahve peaks Diana vajutama, et soovitud jäätised võimalikult väikese arvu klahvivajutustega kätte saada?

[Testikast]

(Sisesta ainult tähtedest A kuni H ja x koosnev vastus.)

Vastus

Võimalikud õiged vastused: DxAAAxFFx, DxHHAxBBx, DxHAHxBBx, DxAHHxBBx.

2. Imelill

Igal päikesetõusul kasvab igast uuest imelille pungast üks uus vars. Päikeseloojangu ajal lõpetab vars kasvamise ja selle otsa tekib kaks uut punga. Selline kasvamine jätkub päevast päeva ja lill muutub järjest imelisemaks.

Esimese päeva hommikul Esimese päeva õhtul Teise päeva õhtul

Küsimus

Mitme päevaga saab pungast allolev lill?

[Täisarv]

Vastus

Õige vastus on: 5 päevaga.

3. Kaardimäng

Anna ja Bert armastavad ühte kaardimängu. Selles mängus tuleb võtta kaks kaarti ja leida neilt pilt, mis on mõlemal kaardil. Kaardipakk on koostatud nii, et ükskõik millised kaks kaarti võtta, on alati täpselt üks pilt, mis on mõlemal kaardil.

Näiteks alloleval kolmel kaardil on igaühel neli pilti. Pane tähele, et igal kahel kaardil on täpselt üks ühine pilt.

Küsimus

Nüüd tahavad Anna ja Bert teha oma kaardikomplekti. Esimesed kuus kaarti on neil juba valmis. Aga nendega ei ole kõik päris korras.

Millise kaardi nad peaks kõrvale panema, et allesjäänud viis kaarti vastaks reeglitele? (Igal kahel kaardil peab olema täpselt üks ühine pilt.)

[Raadionupud]

A. Kaardi A

B. Kaardi B

C. Kaardi C

D. Kaardi D

E. Kaardi E

F. Kaardi F

Vastus

Õige vastus on: E.

4. Labürint

Deana läheb labürinti ja tahab seal võimalikult palju nukke kokku koguda.

Ta võib labürindis liikuda ainult nooltega näidatud suundades.

Labürinti sisenedes on tal käes nukk suurusega 1. Edasi kehtivad järgmised reeglid:

Kui labürindis olev nukk on suurem kui suurim juba Deana käes olev nukk,
võib Deana ise valida, kas labürindist leitud nukk kaasa võtta või maha jätta.
Vastasel juhul peab Deana labürindist leitud nuku maha jätma.

Küsimus

Mis on suurim nukkude arv, millega Deana võib labürindist välja jõuda (nukk suurusega 1 kaasa arvatud)?

[Täisarv]

Vastus

Õige vastus on: 5.

5. Kostüümipidu

Bruno korraldab kostüümipidu. Tal on sõpradele jagamiseks viis kostüümi:

Võlur Superkangelane Dinosaurus Piraat Astronaut

Bruno sõpradel on kostüümide kohta järgmised soovid:

  • Diego tahab olla superkangelane või piraat;
  • Laura tahab olla võlur või dinosaurus;
  • Maria tahab olla superkangelane või dinosaurus;
  • Pablo tahab olla dinosaurus või astronaut;
  • Sofia tahab olla superkangelane või piraat.

Küsimus

Kuidas peaks Bruno kostüümid sõprade vahel jagama?

[Interaktiivne]

(Lohista nimed tühjadesse kastidesse õigete kostüümide juurde.)

Vastus

Võimalikud õiged vastused:

6. Roboti teekond

Toomase robot liigub järgmiste reeglite järgi:

  • Robot alustab tumesiniselt algusruudult.
  • Igalt noolega ruudult liigub robot edasi noolega näidatud suunas.
  • Kui robot liigub kohale, kus noolt ei ole, jääb ta seisma.

Küsimus

Kuidas peaks Toomas paigutama kolm lisanoolt, et robot jõuaks oranžile lõpuruudule?

[Interaktiivne]

(Lohista kolm lisanoolt õigetesse kohtadesse olemasolevate noolte vahele.)

Vastus

Õiged vastus on:

7. Paadisadam

Alloleval joonisel on näidatud, millised parkimiskohad sadamas on juba broneeritud selle nädala reedeks, laupäevaks ja pühapäevaks.

Tom peab leidma vabad parkimiskohad veel mõnedele paatidele, mis tahavad sadamas parkida kaks päeva järjest.

Küsimus

Märgi kõik parkimiskohad, mis on vabad vähemalt kaks päeva järjest.

[Interaktiivne]

(Parkimiskoha märkimiseks kliki selle numbril.)

Vastus

Õige vastus on:

8. Kaalumine

Apteeker Genaro kasutab ravimtaimede kaalumiseks kangkaalu.

Tal on kaaluvihid massiga 1, 3, 9, 27 ja 81 grammi. Iga massiga vihti on tal ainult üks, aga siiski saab ta nendega kaaluda kõiki vajaminevaid koguseid. Selleks võib ta panna vihte nii vasakule kui paremale kaalukausile.

Allolev joonis näitab, kuidas ta saab kaaluda 11 grammi ravimtaimi:

Genaro kirjutab erinevate koguste ravimtaimede kaalumiseks vajalikke vihtide paigutusi üles koodidena, kus

  • L tähendab, et viht tuleb panna vasakule kaalukausile,
  • R tähendab, et viht tuleb panna paremale kaalukausile,
  • O tähendab, et vihti ei panda üldse kaalule.

Näiteks 11 grammi kaalumise kood on RLLOO vastavalt allolevale tabelile:

Kogus 1 g viht 3 g viht 9 g viht 27 g viht 81 g viht
11 g R L L O O

Küsimus

Milline järgnevatest on 34 grammi kaalumise kood?

[Raadionupud]

A. LORLO

B. RRRRL

C. LRLLO

D. OLRLO

Vastus

Õige vastus on: C (LRLLO).

9. Koodlukk

Aardelaeka luku kood koosneb järgmistest sümbolitest:

Lisaks on teada järgmised vihjed:

  • Kolmnurk ja süda ei ole kõrvuti.
  • Ring pole esimesel ega viimasel kohal.
  • Täht on kolmnurgast eespool.
  • Süda ja ring ei ole kõrvuti.
  • Täht on vahetult kuu järel.

Küsimus

Milline kood avab laeka?

[Interaktiivne]

(Lohista sümbolid tühjadesse kastidesse õigesse järjekorda.)

Vastus

Õige vastus on:

10. Pargituurid

Bea on looduspargi giid. Igal tuuril näitab ta külastajatele mõningaid tähelepanuväärsemaid puid.

Oma eelmistest tuuridest mäletab ta, millised puud olid külastajate hulgas populaarsemad. Allolevatel joonistel tähendab puu1 < puu2, et sellel tuuril oli puu2 populaarsem kui puu1.

   
1. tuur
2. tuur
3. tuur

Järgmisel tuuril tahab Bea näidata puid sellises järjekorras, et iga järgmine puu oleks eelmisest populaarsem.

Näiteks peaks ta puid ja näitama just selles järjekorras. Teine järjekord oleks vastuolus 1. tuuriga, kus oli populaarsem kui .

Küsimus

Millises järjekorras peaks Bea näitama allolevaid puid?

[Interaktiivne]

(Lohista puud tühjadesse kastidesse õigesse järjekorda.)

Vastus

Õige vastus on:

11. Kilpkonnagraafika

Kui robotkilpkonnale anda käsk circle(r), joonistab ta ringi raadiusega r ja naaseb algasendisse. Siin on mõned näited:

circle(20) circle(15) circle(10)

Küsimus

Millise mustri robotkilpkonn joonistab, kui talle anda järjest käsud circle(1), circle(2) j.n.e. kuni circle(30)?

[Raadionupud]

A.

B.

C.

D.

Vastus

Õige vastus on: C.

12. Korrutustabel

Tabelarvutuse valemites on viited teistele lahtritele üldiselt suhtelised. Näiteks kui kirjutada tabeli lahtrisse B3 valem =A1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on ühe veeru võrra vasakul ja kahe rea võrra kõrgemal". Tulemus on, et kui kopeerida lahtri B3 sisu lahtrisse D5, siis omandab valem seal kuju =C3.

Kui on soov, et sellist teisendamist valemi kopeerimisel ei toimuks, tuleb valemis lahtri viites kas veeru- või reatähise või nende mõlema ette lisada märk $. Näiteks kui kirjutada tabeli lahtrisse B3 valem =$A1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on veerus A ja kahe rea võrra kõrgemal", aga kui kirjutada lahtrisse B3 valem =A$1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on ühe veeru võrra vasakul ja reas 1".

Küsimus

Milline valem tuleks kirjutada tabeli lahtrisse B2, et selle kopeerimisel kõigisse lahtritesse B2 kuni J10 saaksime tulemuseks korrutustabeli?

[Raadionupud]

A. =$A2*$B1

B. =A$2*B$1

C. =$A2*B$1

D. =A$2*$B1

Vastus

Õige vastus on: C.

13. Otsi ja asenda

Kostja laseb tekstitöötlusprogrammil asendada tekstis "Bananarama anagrammimaania ajas vanaema sanatooriumist ajama panema" kõik teksti "ana" esinemised tekstiga "vanana".

Küsimus

Mitu asendust tehakse?

[Täisarv]

Vastus

Õige vastus on: 4.

14. Lähemal või kaugemal

Megan pildistas viie puuga maastikku. Hiljem märkis ta pildile iga puu kõrguse.

Küsimus

Milline järgmistest väidetest EI OLE õige?

[Raadionupud]

A. Puu B oli kaamerale lähemal kui puu D.

B. Kaamerast kaugemal olevad puud paistavad madalamad kui kaamerale lähemal olevad sama kõrged puud.

C. Kaamerale lähemal olevad puud paistavad kõrgemad kui kaamerast kaugemal olevad sama kõrged puud.

D. Puu B on pildil olevatest kõige madalam.

E. Puu E on pildil olevatest kõige kõrgem.

Vastus

Õige vastus on: E.

15. Pikslitest joon

Kõik pildid arvuti ekraanil koosnevad väikestest värvilistest ruudukestest, mida nimetatakse piksliteks.

Horisontaal- ja vertikaaljoonte joonistamine on lihtne, selleks saame värvida ühes reas või ühes veerus olevaid piksleid:

Kaldjoonte joonistamine on keerulisem, neid tuleb esitada erinevate piksliridade (või piksliveergude) jadadena:

Küsimus

Millised hallidest pikslitest tuleb siniseks värvida, et jätkata alloleva kaldjoone joonistamist alustatud mustri järgi?

[Raadionupud]

A.     B.     C.     D.

Vastus

Õige vastus on: B.

Copyright © 2024 Bebras – International Challenge on Informatics and Computational Thinking.
Licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag icons by GoSquared.