1. Kaduvad nooled

Neli kirpu, A, B, C ja D, liiguvad alloleval joonisel kujutatud rajal.

Kõik kirbud alustavad roheliselt stardiringilt ja teevad käike kordamööda tähestiku järjekorras (A, B, C, D, A, B, C, D j.n.e.).

Küsimus

Mis järjekorras jõuavad kirbud lipuga märgitud lõpuringile?

[Testikast]

(Sisesta ainult tähtedest A kuni D koosnev vastus.)

2. Imelill

Igal päikesetõusul kasvab igast uuest imelille pungast üks uus vars. Päikeseloojangu ajal lõpetab vars kasvamise ja selle otsa tekib kaks uut punga. Selline kasvamine jätkub päevast päeva ja lill muutub järjest imelisemaks.

Esimese päeva hommikul Esimese päeva õhtul Teise päeva õhtul

Küsimus

Mitme päevaga saab pungast allolev lill?

[Täisarv]

3. Kaardimäng

Anna ja Bert armastavad ühte kaardimängu. Selles mängus tuleb võtta kaks kaarti ja leida neilt pilt, mis on mõlemal kaardil. Kaardipakk on koostatud nii, et ükskõik millised kaks kaarti võtta, on alati täpselt üks pilt, mis on mõlemal kaardil.

Näiteks alloleval kolmel kaardil on igaühel neli pilti. Pane tähele, et igal kahel kaardil on täpselt üks ühine pilt.

Küsimus

Nüüd tahavad Anna ja Bert teha oma kaardikomplekti:

Aita neil pildid kaartidele paigutada!

[Interaktiivne]

(Lohista igale kaardile kolm pilti.)

4. Kaubavedu

Allolev kaart kujutab Bebravia linnade vaheliste raudteede võrku. Iga teelõigu juures on märgitud, mitu rongi see päevas läbi lasta suudab.

Nüüd on vaja vedada suur hulk ehitusmaterjale Quandariast Pixeltoni. Iga rong võib igas linnas valida, millist teelõiku mööda edasi sõita.

Küsimus

Mitu rongi päevas saab maksimaalselt sõita Quandariast Pixeltoni?

[Raadionupud]

A. 13 rongi

B. 15 rongi

C. 19 rongi

D. 22 rongi

5. Uudised

Koprakooli ühes klassis on seitse õpilast: Alex, Bess, Cora, Dave, Eric, Fred ja Gigi.

Mõned neist on omavahel sõbrad, mõned ei ole. Allolevas tabelis on märgitud, kes on kellega sõbrad.

  Alex Bess Cora Dave Eric Fred Gigi
Alex          
Bess          
Cora          
Dave            
Eric            
Fred            
Gigi            

Ühel päeval kuulsid kõik õpilased oma vanematelt uudiseid. Iga õpilane kuulis erinevat uudist ja jagas kuuldud uudist kohe oma sõpradega. Samuti jagas iga õpilane oma sõpradega teistelt õpilastelt kuuldud uudiseid.

Küsimus

Kes olid õhtuks kuulnud kõige väiksemat hulka kõigist neist uudistest?

(Märgi kõik õiged vastused.)

[Märkeruudud]

A. Alex

B. Bess

C. Cora

D. Dave

E. Eric

F. Fred

G. Gigi

6. Vanused

Meil on 5 erinevat liiki kaarte, igat liiki terve pakk:

Iga kaardi ühel küljel on täht A, B, C, D või E ja teisel küljel arv 1, 2, 4, 8 või 16. Me teame, et sama tähega kaartidel on samad arvud ja erinevate tähtedega kaartidel erinevad.

Meie ei tea, milline arv igale tähele vastab, aga koprad teavad. Kolm kobrast, Fred, Grace ja Harry, võtsid igaüks vähima võimaliku arvu kaarte nii, et iga kopra kaartidel olevate arvude summa on selle kopra vanus.

Fred on 17-aastane. Üks tema kaartidest on C.

Grace on 18-aastane. Üks tema kartidest on B. Teine tema kaart ei ole E, aga on samasugune kui üks Harry kaartidest.

Harry on 15-aastane. Üks tema kaartidest on C. Tema kaartide hulgas suurima arvuga on kaart A.

Küsimus

Milline arv on iga kaardi teisel küljel?

[Interaktiivne]

(Lohista arvud tähtede alla õigetele kohtadele.)

7. Paadisadam

Alloleval joonisel on näidatud, millised parkimiskohad sadamas on juba broneeritud selle nädala reedeks, laupäevaks ja pühapäevaks.

Tom peab leidma vabad parkimiskohad veel mõnedele paatidele, mis tahavad sadamas parkida kaks päeva järjest.

Küsimus

Märgi kõik parkimiskohad, mis on vabad vähemalt kaks päeva järjest.

[Interaktiivne]

(Parkimiskoha märkimiseks kliki selle numbril.)

8. Pallid

Vaatleme siniste ja punaste pallide rida:

Loeme iga palli kohta kokku, kui palju on siniseid palle sellest pallist alates kuni rea lõpuni:

3, 3, 2, 1, 1, 1.

Nüüd kodeerime eelneva arvujada bitijadana, kus iga paarisarvu asemel on 0 ja paaritu arvu asemel 1:

110111.

Küsimus

Millisest siniste ja punaste pallide reast saame eelneva meetodiga bitijada 01110100?

[Interaktiivne]

(Lohista igale tühjale kohale õiget värvi pall.)

9. Pargituurid

Bea on looduspargi giid. Igal tuuril näitab ta külastajatele mõningaid tähelepanuväärsemaid puid.

Oma eelmistest tuuridest mäletab ta, millised puud olid külastajate hulgas populaarsemad. Allolevatel joonistel tähendab puu1 < puu2, et sellel tuuril oli puu2 populaarsem kui puu1.

   
1. tuur
2. tuur
3. tuur

Järgmisel tuuril tahab Bea näidata puid sellises järjekorras, et iga järgmine puu oleks eelmisest populaarsem.

Näiteks peaks ta puid ja näitama just selles järjekorras. Teine järjekord oleks vastuolus 1. tuuriga, kus oli populaarsem kui .

Küsimus

Millises järjekorras peaks Bea näitama allolevaid puid?

[Interaktiivne]

(Lohista puud tühjadesse kastidesse õigesse järjekorda.)

10. Loogikatehted

Loogikatehted on infotehnoloogia vundament nii riistvaras kui tarkvaras.

Allolevad tabelid kirjeldavad kolme kõige põhilisemat loogikatehet.

Tehe ||
A B A || B
0 0 0
0 1 1
1 0 1
1 1 1
   
Tehe &&
A B A && B
0 0 0
0 1 0
1 0 0
1 1 1
   
Tehe !
A !A
0 1
1 0

Vaatame nüüd kahte loogikaavaldist:

Küsimus

Milliste X, Y ja Z väärtuste korral on MÕLEMA avaldise väärtuseks 1?

(Märgi kõik õiged vastused.)

[Märkeruudud]

A. X = 0, Y = 0, Z = 0

B. X = 0, Y = 1, Z = 0

C. X = 1, Y = 0, Z = 0

D. X = 1, Y = 0, Z = 1

11. Kilpkonnagraafika

Kui robotkilpkonnale anda käsk circle(r), joonistab ta ringi raadiusega r ja naaseb algasendisse. Siin on mõned näited:

circle(20) circle(15) circle(10)

Küsimus

Millise mustri robotkilpkonn joonistab, kui talle anda järjest käsud circle(1), circle(2) j.n.e. kuni circle(30)?

[Raadionupud]

A.

B.

C.

D.

12. Korrutustabel

Tabelarvutuse valemites on viited teistele lahtritele üldiselt suhtelised. Näiteks kui kirjutada tabeli lahtrisse B3 valem =A1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on ühe veeru võrra vasakul ja kahe rea võrra kõrgemal". Tulemus on, et kui kopeerida lahtri B3 sisu lahtrisse D5, siis omandab valem seal kuju =C3.

Kui on soov, et sellist teisendamist valemi kopeerimisel ei toimuks, tuleb valemis lahtri viites kas veeru- või reatähise või nende mõlema ette lisada märk $. Näiteks kui kirjutada tabeli lahtrisse B3 valem =$A1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on veerus A ja kahe rea võrra kõrgemal", aga kui kirjutada lahtrisse B3 valem =A$1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on ühe veeru võrra vasakul ja reas 1".

Küsimus

Milline valem tuleks kirjutada tabeli lahtrisse B2, et selle kopeerimisel kõigisse lahtritesse B2 kuni J10 saaksime tulemuseks korrutustabeli?

[Raadionupud]

A. =$A2*$B1

B. =A$2*B$1

C. =$A2*B$1

D. =A$2*$B1

13. Otsi ja asenda

Kostja laseb tekstitöötlusprogrammil asendada tekstis "Bananarama anagrammimaania ajas vanaema sanatooriumist ajama panema" kõik teksti "ana" esinemised tekstiga "vanana".

Küsimus

Mitu asendust tehakse?

[Täisarv]

14. Lähemal või kaugemal

Megan pildistas viie puuga maastikku. Hiljem märkis ta pildile iga puu kõrguse.

Küsimus

Millised järgmistest väidetest on õiged?

(Märgi kõik õiged vastused.)

[Märkeruudud]

A. Kaamerast kaugemal olevad puud paistavad madalamad kui kaamerale lähemal olevad sama kõrged puud.

B. Kaamerale lähemal olevad puud paistavad madalamad kui kaamerast kaugemal olevad sama kõrged puud.

C. Puu A oli kaamerale lähemal kui puu E.

D. Puu B oli kaamerale lähemal kui puu D.

E. Puu B on pildil olevatest kõige madalam.

F. Puu E on pildil olevatest kõige kõrgem.

15. Grafitirobot

Bruno programmeerib grafitirobotit oma maja ees kõnniteed kaunistama. Robot oskab täita kolme liiki käske:

Käsk Tähendus
move forward Liigu (ühe "sammu" võrra) edasi
paint square Joonista ruut
paint circle Joonista ring

Kui robotile anda käsud ruudu ja ringi joonistamiseks ilma vahepeal liikumata, joonistab ta need üksteise otsa:

paint square
paint circle

Robot oskab käskude gruppe ka korrata. Näiteks, kui panna robot tee algusse, suunaga piki teed, ja anda talle järgmine programm, joonistab ta kaks ruutu ja kaks ringi:

repeat 2 times
   paint square
   move forward
   paint circle
   move forward

Korratavate käskude grupid võivad omakorda sisaldada kordusi:

repeat 2 times
   paint circle
   move forward
   repeat 2 times
      paint square
      move forward

Küsimus

Milline on tulemus, kui panna robot tee algusse, suunaga piki teed, ja anda talle järgmine programm?

repeat 2 times
   paint circle
   repeat 2 times
      paint square
      move forward
      paint circle
   move forward

[Interaktiivne]

(Lohista kujundid teele õigetesse kohtadesse.)