1. Kaduvad nooled

Neli kirpu, A, B, C ja D, liiguvad alloleval joonisel kujutatud rajal.

Kõik kirbud alustavad roheliselt stardiringilt ja teevad käike kordamööda tähestiku järjekorras (A, B, C, D, A, B, C, D j.n.e.).

Küsimus

Mis järjekorras jõuavad kirbud lipuga märgitud lõpuringile?

[Testikast]

(Sisesta ainult tähtedest A kuni D koosnev vastus.)

Vastus

Õige vastus on: CDBA.

2. Vahetused

Laual on kaks rida lahtreid, kummaski reas kuus lahtrit, nagu näidatud alloleval joonisel. Ülemise rea igas lahtris on erineva kõrgusega torn. Alumise rea ühes lahtris on marker, mis näitab kahele ülemise rea lahtrile.

Edasi tehakse järgmisi käike:

Neid käike tehakse seni, kuni marker jõuab alumise rea parempoolseimasse ruutu.

Küsimus

Allpool on neli erinevat algseisu. Millisest seisust jõuab marker parempoolseimasse ruutu vähima arvu käikudega?

[Raadionupud]

A.

B.

C.

D.

Vastus

Õige vastus on: D.

3. Kaardimäng

Anna ja Bert armastavad ühte kaardimängu. Selles mängus tuleb võtta kaks kaarti ja leida neilt pilt, mis on mõlemal kaardil. Kaardipakk on koostatud nii, et ükskõik millised kaks kaarti võtta, on alati täpselt üks pilt, mis on mõlemal kaardil.

Näiteks alloleval kolmel kaardil on igaühel neli pilti. Pane tähele, et igal kahel kaardil on täpselt üks ühine pilt.

Küsimus

Nüüd tahavad Anna ja Bert teha oma kaardikomplekti:

  • Igal kaardil peab olema kolm erinevat pilti.
  • Igal kahel kaardil peab olema täpselt üks ühine pilt.

Aita neil pildid kaartidele paigutada!

[Interaktiivne]

(Lohista igale kaardile kolm pilti.)

Vastus

Õige vastus (üks väga paljudest võimalikest):

4. Kaubavedu

Allolev kaart kujutab Bebravia linnade vaheliste raudteede võrku. Iga teelõigu juures on märgitud, mitu rongi see päevas läbi lasta suudab.

Nüüd on vaja vedada suur hulk ehitusmaterjale Quandariast Pixeltoni. Iga rong võib igas linnas valida, millist teelõiku mööda edasi sõita.

Küsimus

Mitu rongi päevas saab maksimaalselt sõita Quandariast Pixeltoni?

[Raadionupud]

A. 13 rongi

B. 15 rongi

C. 19 rongi

D. 22 rongi

Vastus

Õige vastus on: A (13 rongi).

5. Tellistest sein

Bruno kasutas seina ehitamiseks kolme liiki telliseid: A, B ja C.

Kahjuks ehitas Bruno seina valesse kohta ja peab selle nüüd ümber laduma. Ta teeb seda ühe tellise kaupa järgmise meetodiga:

  • Võtab vanast seinast ühe tellise, mille peal pole mõnda teist tellist.

  • Paneb selle tellise uude seina, kas maapinnale või mõne teise tellise peale, aga kindlasti mitte mõne teise tellise alla.

Kuni need kaks tingimust on rahuldatud, võib Bruno telliseid vanast seinast uude ümber tõsta mistahes järjekorras.

Küsimus

Milliseid allolevatest mustritest on Brunol võimalik selle meetodiga uude seina saada?

[Interaktiivne]

(Märgi kõik õiged vastused.)

(Punase joone all on näidatud vana sein ja seal võid ka telliste ühest seinast teise viimist katsetada. Aga pane tähele, et katseala ei kontrolli, kas sa telliste ühest seinast teise lohistamisel Bruno reeglitest kinni pead. Katseala seis vastuse hindamisel arvesse ei lähe.)

Vastus

Õige vastus:

6. Vanused

Meil on 5 erinevat liiki kaarte, igat liiki terve pakk:

Iga kaardi ühel küljel on täht A, B, C, D või E ja teisel küljel arv 1, 2, 4, 8 või 16. Me teame, et sama tähega kaartidel on samad arvud ja erinevate tähtedega kaartidel erinevad.

Meie ei tea, milline arv igale tähele vastab, aga koprad teavad. Kolm kobrast, Fred, Grace ja Harry, võtsid igaüks vähima võimaliku arvu kaarte nii, et iga kopra kaartidel olevate arvude summa on selle kopra vanus.

Fred on 17-aastane. Üks tema kaartidest on C.

Grace on 18-aastane. Üks tema kartidest on B. Teine tema kaart ei ole E, aga on samasugune kui üks Harry kaartidest.

Harry on 15-aastane. Üks tema kaartidest on C. Tema kaartide hulgas suurima arvuga on kaart A.

Küsimus

Milline arv on iga kaardi teisel küljel?

[Interaktiivne]

(Lohista arvud tähtede alla õigetele kohtadele.)

Vastus

Õige vastus:

7. Elektriauto

Sul on elektriauto, mis sõidab maanteel 100 km/h ja mille sõiduulatus täis akuga on 200 km. Auto aku täis laadimine võtab alati 1 tunni sõltumata sellest, kui tühi aku laadimise alguses on.

Sa elad linnas A ja kaks sinu sõpra elavad linnades B ja C. Te tahate kolmekesi koos välja minna. Selleks võid sa sõita läbi linna B, võtta seal elava sõbra auto peale ja siis kohtuda teise sõbraga linnas C. Aga sa võid ka sõita läbi linna C, võtta seal elava sõbra auto peale ja siis kohtuda teise sõbraga linnas B. Ükskõik kummas linnas kulub sõbra auto peale võtmiseks 30 minutit, aga selle aja jooksul auto aku ei tühjene.

Alloleval kaardil on näidatud linnade vahelistel teedel olevad laadimisjaamad koos neis olevate laadimispesade arvuga ja iga pesa juures järjekorras olevate autodega. Näiteks laadimisjaamas CP-AB1 on kolm pesa, millest kaks on vabad ja ühe juures on üks auto. Võid eeldada, et ka teistel autodel kulub laadimiseks 1 tund ja et iga pesa juures olev esimene auto alustab laadimist samal hetkel, kui sina linnast A välja sõidad.

Küsimus

Milline on vähim aeg, millega sul on võimalik üks sõber auto peale võtta ja teise sõbra juurde kohale jõuda?

[Raadionupud]

A. 5 tundi

B. 6 tundi

C. 7 tundi

D. 8 tundi

Vastus

Õige vastus: B (6 tundi).

8. Pallid

Vaatleme siniste ja punaste pallide rida:

Loeme iga palli kohta kokku, kui palju on siniseid palle sellest pallist alates kuni rea lõpuni:

3, 3, 2, 1, 1, 1.

Nüüd kodeerime eelneva arvujada bitijadana, kus iga paarisarvu asemel on 0 ja paaritu arvu asemel 1:

110111.

Küsimus

Millisest siniste ja punaste pallide reast saame eelneva meetodiga bitijada 01110100?

[Interaktiivne]

(Lohista igale tühjale kohale õiget värvi pall.)

Vastus

Õige vastus on:

9. Loogikatehted

Loogikatehted on infotehnoloogia vundament nii riistvaras kui tarkvaras.

Allolevad tabelid kirjeldavad kolme kõige põhilisemat loogikatehet.

Tehe ||
A B A || B
0 0 0
0 1 1
1 0 1
1 1 1
   
Tehe &&
A B A && B
0 0 0
0 1 0
1 0 0
1 1 1
   
Tehe !
A !A
0 1
1 0

Vaatame nüüd kahte loogikaavaldist:

  • (X || !Y) && (!X || Z)
  • (Z && Y) || (!Y || X)

Küsimus

Milliste X, Y ja Z väärtuste korral on MÕLEMA avaldise väärtuseks 1?

(Sisesta X, Y ja Z väärtused selles järjekorras ilma muude märkideta. Näiteks X = 0, Y = 1, Z = 0 sisesta kujul 010.)

[Tekstikast]

Vastus

Võimalikud õiged vastused:
X = 0, Y = 0, Z = 0
X = 0, Y = 0, Z = 1
X = 1, Y = 0, Z = 1
X = 1, Y = 1, Z = 1

10. Lillepeenar

Ben armastab lilli. Tal on peenar, kuhu mahub 3×3 lille. Ta võib sinna istutada punaseid , kollaseid ja oranže lilli.

Ben hindab kompositsioone järgmiste kriteeriumide alusel:

  • Kompositsioonis peavad kindlasti olema esindatud kõik kolm värvi. Kui mõni värv on puudu, saab kogu kompositsioon hindeks 0.

  • Iga paar, kus samas reas või veerus on kõrvuti punane ja kollane lill, lisab hindele 3 punkti.

  • Iga paar, kus samas reas või veerus on kõrvuti oranž ja kollane lill, lisab hindele 1 punkti.

  • Muud paarid punkte ei lisa.

Küsimus

Aita Benil koostada maksimaalse hindega kompositsioon!

[Interaktiivne]

(Lohista igale tühjale kohale sobiv lill.)

Vastus

Üks võimalik õige vastus on:

11. Kilpkonnagraafika

Kui robotkilpkonnale anda käsk circle(r), joonistab ta ringi raadiusega r ja naaseb algasendisse. Siin on mõned näited:

circle(20) circle(15) circle(10)

Küsimus

Millise mustri robotkilpkonn joonistab, kui talle anda järjest käsud circle(1), circle(2) j.n.e. kuni circle(30)?

[Raadionupud]

A.

B.

C.

D.

Vastus

Õige vastus on: C.

12. Korrutustabel

Tabelarvutuse valemites on viited teistele lahtritele üldiselt suhtelised. Näiteks kui kirjutada tabeli lahtrisse B3 valem =A1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on ühe veeru võrra vasakul ja kahe rea võrra kõrgemal". Tulemus on, et kui kopeerida lahtri B3 sisu lahtrisse D5, siis omandab valem seal kuju =C3.

Kui on soov, et sellist teisendamist valemi kopeerimisel ei toimuks, tuleb valemis lahtri viites kas veeru- või reatähise või nende mõlema ette lisada märk $. Näiteks kui kirjutada tabeli lahtrisse B3 valem =$A1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on veerus A ja kahe rea võrra kõrgemal", aga kui kirjutada lahtrisse B3 valem =A$1, siis tõlgendab tabelarvutusprogramm seda kui "kopeeri väärtus lahtrist, mis on ühe veeru võrra vasakul ja reas 1".

Küsimus

Milline valem tuleks kirjutada tabeli lahtrisse B2, et selle kopeerimisel kõigisse lahtritesse B2 kuni J10 saaksime tulemuseks korrutustabeli?

[Raadionupud]

A. =$A2*$B1

B. =A$2*B$1

C. =$A2*B$1

D. =A$2*$B1

Vastus

Õige vastus on: C.

13. Otsi ja asenda

Kostja laseb tekstitöötlusprogrammil asendada tekstis "Bananarama anagrammimaania ajas vanaema sanatooriumist ajama panema" kõik teksti "ana" esinemised tekstiga "vanana".

Küsimus

Mitu asendust tehakse?

[Täisarv]

Vastus

Õige vastus on: 4.

14. Lähemal või kaugemal

Megan pildistas viie puuga maastikku. Hiljem märkis ta pildile iga puu kõrguse.

Küsimus

Millised järgmistest väidetest on õiged?

(Märgi kõik õiged vastused.)

[Märkeruudud]

A. Kaamerast kaugemal olevad puud paistavad madalamad kui kaamerale lähemal olevad sama kõrged puud.

B. Kaamerale lähemal olevad puud paistavad madalamad kui kaamerast kaugemal olevad sama kõrged puud.

C. Puu A oli kaamerale lähemal kui puu E.

D. Puu B oli kaamerale lähemal kui puu D.

E. Puu B on pildil olevatest kõige madalam.

F. Puu E on pildil olevatest kõige kõrgem.

Vastus

Õige vastus on: A, D, E.

15. Grafitirobot

Bruno programmeerib grafitirobotit oma maja ees kõnniteed kaunistama. Robot oskab täita kolme liiki käske:

Käsk Tähendus
move forward Liigu (ühe "sammu" võrra) edasi
paint square Joonista ruut
paint circle Joonista ring

Kui robotile anda käsud ruudu ja ringi joonistamiseks ilma vahepeal liikumata, joonistab ta need üksteise otsa:

paint square
paint circle

Robot oskab käskude gruppe ka korrata. Näiteks, kui panna robot tee algusse, suunaga piki teed, ja anda talle järgmine programm, joonistab ta kaks ruutu ja kaks ringi:

repeat 2 times
   paint square
   move forward
   paint circle
   move forward

Korratavate käskude grupid võivad omakorda sisaldada kordusi:

repeat 2 times
   paint circle
   move forward
   repeat 2 times
      paint square
      move forward

Küsimus

Milline on tulemus, kui panna robot tee algusse, suunaga piki teed, ja anda talle järgmine programm?

repeat 2 times
   paint circle
   repeat 2 times
      paint square
      move forward
      paint circle
   move forward

[Interaktiivne]

(Lohista kujundid teele õigetesse kohtadesse.)

Vastus

Õige vastus on:

Copyright © 2024 Bebras – International Challenge on Informatics and Computational Thinking.
Licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag icons by GoSquared.